Lavinen [The Avalanche]

Arrangeret af Iben Bach Elmstrøm og Hugo Hopping.

Fra (20. februar - 26. marts 2016)

Lavinen [The Avalanche] hidkalder forskellige filosofiske verdenssyn, kulturelle fortolkninger og historiske koncepter med henblik på at nuancere vores læsning og reference til kulturel subjektivitet. Udstillingen undersøger, hvad vi forstår ved fremmedhed i en tid hvor frygt og snæversyn dominerer den overordnede debat og former vores forhold til andre kulturelle værdier end vores egne.

Lavinen [The Avalanche] opstiller en essayudstilling som grundfrom og kuratorisk metode til at teste forskellige koncepter, tekster og objekters fortolkning. Gennem udstillingsperioden opsættes forskellige dialogiske elementer, der har til formål at nuancere vores definition og forståelse af kulturel værdi og historiske fortrængninger. Den konceptuelle opbygning starter ved en stille buste af den danske polyhistoriker Georg Brandes, udformet af billedehugger Rudolph Tegner, i begyndelsen af det 20. århundrede. Det historiske portræt af Georg Brandes fungerer som en slags protagonist, hvorfra udstillingen undersøger forskellige visualiseringer, koncepter, historiske materialer og observationer, der fælles danner nye fortolkninger af vores samtidige definition.

Udstillingen er inspireret af den første udstillingscyklus på The Artist’s Institute af Hunter College i New York og fungerer som en slags kuratorisk hypotese, der testes igennem en offentlig dialog og samtale. Som et ’essay’ skrevet mellem en kunstner og en kurator, hvor referencer og historiske materialer danner grundlaget for de refleksioner udstillingen ønsker at iscenesætte.


Foto kredit: Georg Brandes af Rudolph Tegner (1922). Ejet af Ruldolph Tegners Museum & Statuepark, Holte, Danmark. Photograph: Hugo Hopping for SixtyEight Art Institute, 2016.